Siri – Lena Einhorn


August Strindberg var aldrig min favorit i skolan, kanske var felet att man började med honom när man var 14 år. Det är väldigt lite man har gemensamt med en ”gammal gubbe som varit död i hundra år” när man är 14. När det kommer till August Strindbergs fruar och flickvänner kommer jag bara ihåg att de var flera och att en hette Siri von Essen och att han senare hatade kvinnor, kanske sas det något mer, men jag tvivlar på det. Lena Einhorns bok handlar om just Siri von Essen och hennes förhållande med August Strindberg, men man får även glimtar av hennes liv före och efter. Och det är ett fascinerande liv! En adelsfröken från Finland, lyckligt gift med en svensk hög militär och har en liten dotter. Så träffar hon August och begär skilsmässa, detta på 1870-tal, en total skandal. Några tiotal år senare skiljer hon sig för andra gången, kan det bli mer skandal än så?

Samtidigt så är det en begåvad kvinna, välutbildad och skicklig både på att skriva och spela teater. August är också extremt skicklig, men också en väldigt instabil person. Han har som det heter då, klena nerver, och är dessutom sjukligt svartsjuk.

Det här kanske inte låter som en rolig bok, och rolig är den kanske inte, men den är helt fantastisk! Det här är percis min typ av böcker, historiska romaner där man blir vän med personerna i boken (jag kanske inte blev vän med August, men definitivt med Siri). Det kändes tomt när boken tog slut…

Om du gillade Siri, kanske du också tycker om:
En dag ska jag ta mig någonannanstans
Kammerpiken
Mor gifter sig

Andra som har skrivit om boken:
SvD
DN
Malin The Writer
Kristina Simar
Dagens bok
Mimmimarie
Smålandsposten
Lottens bokblogg
Bokboxen
Conny Palmkvist
Jennis boklista
Frue
och dagarna bara går

1 kommentar

Filed under 1800-tal, Bokrecension, ebok, Roman

One response to “Siri – Lena Einhorn

  1. marie433

    Jag tycker jämförelsen mellan Siri och En dåres försvarstal är intressant. Fick mig att vilja lära mig mer om Strindberg! Däremot gillade jag nog En dåres försvarstal bättre än Siri;)