Nedkopplad – Susan Maushart


Det kändes ju lite upproriskt att läsa boken Nedkopplad på min Bookeen, en bok som handlar om hur en familj frigör sig från allt vad skärmar heter under ett halvår. Susan Maushart började bli orolig över sina tonårsbarns bruk/missbruk av teve, datorer och mobiltelefoner, så hon bestämde att under ett halvår så skulle inga datorer, inga teveapparater, inga smartphones (mobiltelefoner) få användas hemma. Hennes barn blev chockade, de skulle ju få tråkigt!

Men de fick lov att använda datorerna hemma hos sina vänner, och på skolan och på stan så att de skulle kunna göra sina läxor (läxor kräver numera dator för att kunna utföras). Susan kallar det hela för Experimentet, och självklart mutar hon sina tonårsbarn för att de skulle medverka. Hon är journalist och en noggrann sådan, så hon skriver en dagbok om de olika förändringarna som följer med Experimentet, och i boken fyller hon ut med en massa undersökningar om barns och ungdomars medievanor och relaterat till dem, deras sovvanor, ätvanor och psykiska hälsa.

Det är ett intressant experiment tycker jag, som självvalt levde utan teve ett par år långt innan jag hade någon dator hemma och långt innan en mobiltelefon kunde göra mycket mer roligt än att ringa och skicka SMS med. Samtidigt så är jag idag en tekniknörd som gärna konkar med mig datorn på semestern för att det är bra att ha, och som alldeles för ofta har hamnat i vad jag brukar kalla för slösurfande. Så jag känner väl igen mig själv i beskrivningarna av både före och efter Experimentet, fast i omvänd ordning.

Boken är lite spretig, och det är inte alltid lätt att hänga med i hennes referenser åt både höger och vänster till olika undersökningar. Så läsrekommendationen på denna bok är att läs den från början och fram tills dess de har kommit igenom de första veckorna, sedan är det en bok man med fördel kan hoppa fram och tillbaka i och läsa lite här och lite där.

Hon har mycket referenser till Thoreuas bok om Walden och kanske ska man läsa den boken först? Det roliga är att hon var orolig för sina barns medie-ovanor, men det verkar som om hon själv haft nästan lika många av dem, och märkt dem först när hon inte kunde följa sin vanliga ritual.

Om du gillade Nedkopplad kanske du också tycker om:
Tigermammans stridsrop
Steve Jobs en biografi
Matrevolutionen

Andra som har skrivit om Nedkopplad:
SvD
DN
Blandad konfekt
Livet på linjen
Om jag hade en tipi
Frivillig enkelhet
Anders Frihamn
Tyck om IT
Signerat Kjellberg
Om böcker med mera
Johan Lindback

Kommentarer inaktiverade för Nedkopplad – Susan Maushart

Filed under 2000-tal, Bokrecension, ebok, Fakta, Självbiografi

Kommentarer inaktiverade.