Köpa eböcker – problem i Adobe Digital Edition


Tidigare har jag vägrat köpa eböcker för jag gillar inte att behöva betala mer för en ebok än vad jag gör för en pocket. För ärligt talat hur länge kommer jag har kvar den elektroniska duppeditt där boken finns? Rätt vad det är har både datorn där jag laddade ner boken till och min älskade bookeen gått till de sälla elektroniska jaktmarkerna.

Men så var det bokrea och det även på eböcker och plötsligt släppte smålänningen i mig taget. Allt gick bra ända till jag kom tills jag hade laddat ner filen till datorn. Då klickade jag på sedvanligt sätt på filen (precis som jag gör när jag lånat eböcker på biblioteket), boken öppnas i Adobe Digital Edition. Men när jag stängt boken, så kunde jag inte i Digital Edition se boken i bokhyllan ”Bookshelf” ”All items”, den var försvunnen!

Hade jag blivit lurad? Men nej, ett mail till Billingska Bokhandeln sent på kvällen, och redan vid midnatt hade svaret nedan trillat in i min brevlåda, och hela problemet var löst. Det kallar jag bra behandling av kundärenden!

De (eboks)filer som du får från biblioteken är av typen ”acsm” och är en typ av fil som Adobe läser och därefter laddar ner eboken i fråga till ditt program, Adobe Digital Editions.
Men eböckerna du köpte är eböcker utan Adobes kopieringsskydd (de innehåller istället vattenmärkning) och kan öppnas i en läsplatta direkt utan att gå via Adobe Digital Editions.
När du dubbelklickar på en sådan ebok, så öppnas den i ett ”läs”-läge i Adobe Digital Editions, men du har egentligen inte lagt till eboken i programmets bibliotek.
För att göra det så går du till ”Library” uppe i menyn och väljer ”Add item to library”. Då får du upp en filväljare och du får leta upp dina eböcker i datorn för att lägga in dem i programmet. De kan ligga i t.ex. mappen ”Nedladdade filer” eller ”Downloads” eller något liknande
Därefter kan du lägga dem i de ”bookshelves” som du själv skapar.

Kommentarer inaktiverade för Köpa eböcker – problem i Adobe Digital Edition

Filed under ebok

Kommentarer inaktiverade.