Endera dan – Birgitta Stribe


Boken handlar om en fulfoting och genast trodde jag att det var en bok jag skulle känna igen mig i. Det gjorde jag inte, och jag hoppas att ingen känner igen sig helt för huvudpersonen Britt-Marie har verkligen ett miserabelt liv. Inte förfärligt, utan bara väldigt tråkigt. Hon bor i den lilla skånska orten Stingslie, i ett radhus med sin man, de båda döttrarna är utflyttade till diverse ortter, hon är en frilansjournalist som har fastnat i kommuntidningar och kåserier i en kattidning, trots att hon är allergiskt mot katter. Till råga på allt har hon så förfärligt groteska fötter att det knappt finns några skor som går på dem. Hennes man jobbar på ortens sportaffär och drömmer om att springa marathon, han har laddat för det länge, men han har inte kommit igång med träningen än.

Britt-Marie drömmer om att ut och resa och jobba för de stora prestigefyllda tidningarna. Istället får hon säga upp kontoret hon hyr för att hennes kunder är för få och betalar för dåligt.

I början av boken höll jag på att somna ifrån den, för det var bara miserabelt och ännu mer miserabelt. Men sedan tog den sig lite och det blev en hyfsad historia till sist i alla fall.

Om du gillade Endera dan kanske du också tycker om:
Delhis vackraste händer
Potensgivarna
Stenhimlen
Kaffe med musik
Lutherska badet

Andra som har skrivit om Endera dan:
Bokbrus
Boksyster
SR
Bims blogg
Boktokig

Kommentarer inaktiverade för Endera dan – Birgitta Stribe

Filed under 2000-tal, Bokrecension, ebok, Läst 2012, Nutida, Roman

Kommentarer inaktiverade.