Illustrado – Miguel Syjuco


Den här boken valde jag både för att den hade fått så otroligt bra kritik och för att den är skriven av en filipin och utspelar sig till stor del på Filippinerna. Det är vanligt med böcker som hoppar mellan olika historier och fram och bak i tiden, men den här boken tar priset i den kategorin. Huvudpersonen Miguel  som är filippin bosatt i  och har en mentor Crispin Salvador som också är exil-filippin. Hans mentor hittas plötsligt drunknad i Hudsonfloden, och manuskriptet till det stora mästerverk han arbetade med är helt försvunnet.

Crispin Salvador ska ha varit en fantastisk författare och delar av hans tidigare verk är inklippta i boken. Det är dels hans stora självbiografi som har en väldigt seriös ton, dels någon form av James Bond-historier med en massa biljakter och vackra kvinnor.

Miguel börjar leta efter vart manuskriptet med Salvadors pågående verk har tagit vägen och letandet tar honom tillbaka till Filippinerna som han har undvikit att besöka under många år. Boken är som sagt ett lappverk av olika historier och förutom ramberättelsen vävs det in ett antal filippin-historier, som mest kan liknas vid Norgevitsar.

Kanske tappade jag bort lite av boken genom att jag läste den på engelska, och den här boken har en engelska pepprad med svåra ord, men jag förstår ärligt talat inte bokens storhet. Jag ångrar faktiskt att jag inte gav upp den, men jag trodde hela tiden att den skulle bli så där fantastiskt bra som alla recensioner sa att den var.

Om du gillar Illustrado kanske du tycker om:
Båten
Dödgrävarens dotter
Den förspillda vakan

Andra som har skrivit om boken:
SvD
GP
Boktoka
Dagens bok
Tidningen Kulturen

Kommentarer inaktiverade för Illustrado – Miguel Syjuco

Filed under Bokrecension, Läst 2012, Nutida, Roman

Kommentarer inaktiverade.