Tre män i en båt – Jerome K. Jerome


Hela boktiteln är Tre män i en båt, för att inte tala om hunden, och den här boken tjatade vår engelsk lärare om att vi måste läsa för den var så rolig. Jag vägrade eftersom läraren hade en ganska töntig humor i mitt tycke. Men när man enkelt kan låna böcker elektroniskt så måste man ju passa på att läsa några klassiker.

Den här boken kan tävla i kategorin världens mest engelska bok, te ingår som en viktig ingrediens, hunden är en foxterrier, regn förekommer i stora mängder och artigheterna duggar tätt. Det är nog bara Stolthet och fördom som kan konkurrera om priset. Humorn har gått i arv till både Monty Python och Mister Bean. Tyvärrr gillar jag inte Mister Bean, folk som studsar runt och snurrar in sig i segel är liksom måttligt kul.

Turen går från Kingston till Oxford på Themsen, de tre männen som bestämmer sig för att ge sig ut med båten gör det på grund av hälsoskäl. Historiens berättare J läser en läkarbok och konstaterar att han har precis alla sjukdomar i boken utom skurgummeknän. De bestämmer sig därför att ta en båttur på två veckor uppför Themsen, vilket innebär att de i en öppen roddbåt med kapell ska ro och dra båten upp mot strömmen. Det här är i slutet på 1800-talet och de förhatliga och älskade ångsluparna börjar ta över floden, men fortfarande dras många båtar fram.

Vissa stycken är riktigt underfundigt roliga, andra stycken kommer jag på mig själv med att jag glömt vad jag precis har läst. Lite roligt är det att jag har besökt vänner i den lilla byn Maidenhead som de tre männen passerar. Vi passade då på att hyra en liten båt och åka upp en bit på Themsen, vi till och med slussade vid Boulters Lock och jag kan förstå att J gillar slussarna, även om jag själv var lite orolig för att jag inte visste hur man skulle göra.

Det är en bra hängmattebok, för man kan plocka upp den och läsa ett stycke här och sedan somna ifrån och plocka upp och läsa ett helt annat kapitel utan att det förstör historien. Det roliga med boken är att den känns väldigt modern med tanke på att den ändå är långt över 100 år.

Om du gillar Tre män i en båt kanske du också tycker om:
Delhis vackraste händer
Hundraåringen som klev ut genom fönstret
Vi i villa

Andra som har skrivit om boken:
Bokmania
Böcker, böcker, böcker
Dagens bok
Bokmalen

Kommentarer inaktiverade för Tre män i en båt – Jerome K. Jerome

Filed under 1800-tal, Bokrecension, ebok, Läst 2012, Roman

Kommentarer inaktiverade.