Fånge i hundpalatset – Martina Haag


Ja, jag är så gammal att jag tittar på På spåret, och det var då jag kom på att jag inte hade läst en enda bok av årets vinnare Martina Haag. Hon verkade ju intelligent och måste ju därför skriva bra. Dags att surfa in på Stockholms Stadsbibliotek och låna hem ett exemplar av hennes böcker till min lilla bookeen. Det blev Fånge i hundpalatset eftersom jag gillar hundar.

Det kanske inte var rätt val av bok eller så hade jag för stora förväntningar på den, för här sitter jag och känner mig lite lätt besviken. Det var en samling kåserier av varierande kvalité, en del var lite småroliga andra kändes lite mer tillkämpade. Eller så kanske det beror på att kåseriernas rolighetsfaktor bygger på igenkänningsfaktorn och jag känner inte igen mig i villaägande, 46-årig, motvillig hundägare och fyrbarnsmor.

Ja, det är ungefär det den går ut på, skratta lite åt hur jobbigt det är att ha fyra barn och en man som man inte är helt synkroniserad med vad det gäller prioriteringarna i livet.

Visst skrattade jag emellanåt, men de bästa kapitlen var de om hennes tonårstid. Kanske hade jag uppskattat boken mer om den hade handlat om det enbart? Sedan en detalj, men jag störde mig på alla särskrivningarna i boken, är det författaren, redaktören eller uppstod de när de boken gjordes om till ebok? Det är lite irriterande att läsa om ”vild svin” när det är ”vildsvin” det handlar om. Nej, jag har inga problem med att människor särskriver, men jag tål det inte i böcker där borde de vara förbjudna.

Om du gillade Fånge i hundpalatset så kanske du också tycker om:
En förtjusande man
Lutherska badet
Delhis vackraste händer

Andra som har skrivit om Fånge i hundpalatset:
En bok om dagen
Enkel men komplicerad litteratur
Tidningen kulturen
Beas bokhylla
Bokbrus
I min bokhylla
Bokcirkus
Evelina Lundin
Annina Torino
Intressesmurfen
Bokmania
Mathildas bokhylla
Läsvärt i plattform
Hem och lycka

1 kommentar

Filed under 2000-tal, Bokrecension, ebok, Kåseri, Läst 2012, Nutida

One response to “Fånge i hundpalatset – Martina Haag

  1. Pingback: Veterinärliv – Marianne Lindsjöö | Den lilla boklådan