Matrevolutionen – Andreas Eedenfeldt


Det här kommer bli spännande, kommer jag trilla rakt ner i ett skyttegravskrig genom att skriva en recension av Matrevolutionen? Boken handlar om vad och hur man ska äta och är en av böckerna man slår i huvudet på folk och kallar dem fettskrämda. Jag tänkte försöka hålla mig utanför vad jag tror om kosten som sådan utan att hålla mig till att tycka och tänka om boken, så önska mig lycka till!

Själv har jag inga planer på att ändra mitt ätande, jag mår bra och vikten ligger stadigt och bra där den ligger, men i somras var jag omgiven av LCHF-frälsta människor överallt. De var som ovanligt påstridiga frireligösa människor som ville omvända hela världen, jag ogillar att bli påprackad idéer, idéerna må vara hur bra som helst men kasta dem inte på mig!

För att förstå argumenten och resonemangen som alla dessa frälsta människor hade så tog jag tag i saken nu och läste helt enkelt deras bibel. Det börjar bra, för Andreas Eedenfeldt är en noggrann person som först går igenom historiken och vad man vet och har vetat om kost sedan sent 1800-tal och fram till idag. Bara historikdelen i sig skulle jag vilja påstå gör boken i sig värd att läsa, för man inser hur forskning guppar väldigt mycket fram och tillbaka, och hur forskning bör bedrivas och hur det emellanåt har fuskats med det. Historikdelen är en ganska bra introduktion till vetenskapsteori, något som säkert många med mig känner till alldeles för lite om. Och han förklarar suveränt vad observationsstudier är och deras tillförlitlighet och vad orsakssamband är, faktum är att han är otroligt duktig på att skriva populärvetenskap. Det är svåra begrepp som förekommer i boken, men de är inte alls omöjliga att förstå när han har förklarat dem.

Tyvärr tycker jag ibland att han faller ner i de gropar som han tidigare påpekat att andra har fallit i. Först säger han att observationsstudier inte är speciellt tillförlitliga för att man vet inte om A medför B, eller om B orsakas av någon annan helt okänd faktor C som man inte har tänkt på, sedan drar han ganska så snabba växlar själv på just observationsstudier. Det dyker upp ord som ”verkar” och ”kanske” och plötsligt finns det en lista med alla sjukdomar som kolhydratrik kost orsakar, och den listan saknar referenser till några undersökningar. Visst han har tidigare nämnt att karies och diabetes typ 2 orsakas av en kolhydratrik-kost, men listan han skriver ut är så mycket längre, den innehåller bland annat cancer. Japp, bara ordet cancer, inte specificerat vilken cancer och ingen referens till vilken litteratur som stödjer det påsåendet. I övrigt är boken föredömligt späckad med referenser till var han har tagit alla påståenden ifrån.

Vad jag tycker om boken som helhet? Det är som sagt en väldigt bra populärvetenskaplig bok med ganska så höga ambitioner, med litteraturlistor, referenser och allt. Så jag skulle våga påstå att den kan vara en intressant bok att läsa även om man inte har några planer på att ändra sin kosthållning, utan bara för att man är nyfiken på hur det fungerar i kroppen med insulin och kolesterol och matsmältning. Dessutom blev jag av med en myt: den om att mr Atkins skulle ha dött av hjärtinfarkt, vilket bevisar att en lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina tofflor.

Och det har smugit sig in några direkta fel i boken, eller är det bara jag som anser att lök inte är en ovanjordsgrönsak? Eller är det endast purjolök som räknas? Sedan en kunskap som troligen framkommit efter boken trycktes, att människor inte bara ätit säd i 9 000 år utan i 30 000 år.

Sedan är det en sak jag riktigt ogillar i boken, det är apostlakapitlet där han uppmanar alla som läst hans bok och blogg att gå ut och missionera för alla människor. Plötsligt förstod jag varför alla frälsta i min närhet inte kunde nöja sig med att bara äta och må bra själva utan var tvungna att snacka om LCHF hela tiden.

Om du gillade Matrevolutionen kanske du också tycker om:
Hjärnkoll på vikten
Konsten att vara snäll
Andra som har skrivit om Matrevolutionen:
Träningslära
Ninja Isters Meningslösa
Dagens medicin
Basic personligt
Sanna Ehdin
Tjockispojken
Ann-Charlotte
Läkartidningen
Trillians hörna
 

3 kommentarer

Filed under Bokrecension, ebok, Fakta, Läst 2012

3 responses to “Matrevolutionen – Andreas Eedenfeldt

  1. Ååh va roligt! Jag har drabbats av samma plåga (dvs att folk absolut ska omvända en) och helt plötsligt fick jag nog! Jag förstår inte varför det blir på så blodigt allvar – som om det vore en sekt. Skrev om det här.
    http://lindasteen.wordpress.com/2012/01/05/lat-dig-inte-forledas-av-den-starkelserika-potatisen-ty-du-skola-brinna-i-sockerhelvetet/

    • Åh, vad glad jag är att jag inte är ensam om att känna mig omringad av LCHF-sekten. Ditt bloginlägg var verkligen klockrent! Jag misstänker starkt Apostlakapitlet för att vara bidragande till att alla vill leka Jesu Lärjungar och ut och upplysa hela världen av vikten av att äta lägkalorikost.
      /dlb

  2. Pingback: Nedkopplad – Susan Maushart | Den lilla boklådan