Delhis vackraste händer – Mikael Bergstrand


Jag trodde att jag hade hittat på en ny term för den här sortens böcker – gubblitt. Alla tjatar ju om chiclit, om böcker som handlar om kvinnor i 20-35 årsåldern. Ett ord jag tycker illa om för att det oftast sägs i en lätt nedlåtande ton, och för att man klumpar ihop riktigt bra böcker, med böcker som har mer gemensamt med tidningen Elle. En googling senare visar det sig att jag i vanlig ordning att jag inte är speciellt nyskapande och jag är definitivt långt ifrån först med att komma på ordet.

Hur som helst min definition av gubblitt är lättlästa historier om medelålders eller äldre  män. Tänk er Nick Hornby, 100-åringen som klev ut genom fönstret eller liknande böcker. Inget nedlåtande, för man kan inte konsumera enbart hårdsmält och tung litteratur, det är inte bra för hjärnan, den behöver variation precis som magen. Och då kommer vi in på vad boken egentligen handlar om, för huvudpersonen Göran Borg är definitivt ur balans när han kommer till Indien och träffar sin blivande indiske vän Yogi som försöker förklara för honom att allt i tillvaron handlar om balans.

Görans liv befinner sig i en nedåtgående kurva, han är frånskild, har dålig kontakt med sina barn, är överviktig och tunnhårig, och får sparken från sitt jobb. Då föreslår en kompis att han ska följa med till Indien, något Göran gör mycket motvilligt. Indien vänder både ut och in, och upp och ner på Göran.

Det här är en bok jag skulle vilja läsa på semester, den kräver inte speciellt mycket men den ger en hel del och dessutom är den humoristisk och skön.

Om du gillade Delhis vackraste händer så kanske du också tycker om:
Hundraåringen som klev ut genom fönstret
Lutherska badet
Kaffe med musik
Mike Larssons rymliga hjärta
Hallonbåtsflyktingen

Om du vill läsa andra skildringar om Indien:
Shantaram
Den vita tigern

Andra som har skrivit om Delhis vackraste händer:
Kim M Kimselius
Boksynt
Hanneles bibliotek
Retrobloggen
Evas bokvärld
Kristina Simars
HD
Svedemar
NSD
 

11 kommentarer

Filed under 2000-tal, Bokrecension, ebok, Läst 2012, Nutida, Roman

11 responses to “Delhis vackraste händer – Mikael Bergstrand

  1. Hallonbåtsflyktingen är helt absurd och rolig.. Kaffe med musik gillade jag och Hundaråringen..

  2. kommenterade jag eller inte???

    • Du kommenterade, men spamfiltret på wordpress verkar ha fått spunk och la din kommentar i skräpkorgen. Jag förstår ingenting, för dina kommentarer liknar inte alls skräpkommentarerna som på engelska berättar hur jag ska tjäna oändligt mycket pengar på oändligt kort tid.
      /dlb

  3. Kalifens Hus är fantastiskt jobbig och som läsare skrattar man i frustration flera gånger. En riktigt speciell bok! Vilken trevlig bokblogg du har, vi har många gemensamma böcker i hyllan! Rekommenderar Jo Nesbøs kommande bok, Gjenferd heter den på norska, den kommer i Sverige nu i februari. Vill du läsa fler böcker om omständlig utlandsvistelse är Turkish Delight ett bra exempel, även om den inte är så bra. Filmen Eat, Pray, Love var fantastisk och boken har jag bara hört positivt om, där är Indien en stor och speciell del. Jag kommer följa din blogg för boktips! Idag läste jag själv ut Keplers Eldvittnet.

    • Tack! Vad roligt att vi har många gemensamma böcker, då måste jag leta runt hos dig efter fler boktips. Såg dessutom att du bor i Norge, så då kan man få lite uppdaterade tips på norska böcker hos dig, det gillar jag, jag bodde en tid i Oslo och försöker läsa ett par norska böcker per år. I år är det än så länge bara Kammerpiken som jag har läst.

      Turkish delight har jag läst, den var en speciell bok som jag gillade på ett plan men störde mig på ett annat plan. Eat, Pray, Love har jag varken sett eller läst, fick för mig att det var sötsliskig hollywood-film, men så är det kanske inte?

  4. Ja jag bor i Trondheim, läser en del norska böcker, min sambo älskar också att läsa så det är smidigt! Eat, pray, love var lite Hollywood ja, men ändå bra, man blir hungrig när man ser filmen iaf!

  5. Pingback: Den vita tigern – Aravind Adiga | Den lilla boklådan

  6. Pingback: Fånge i hundpalatset – Martina Haag | Den lilla boklådan

  7. Pingback: Tre män i en båt – Jerome K. Jerome | Den lilla boklådan

  8. Pingback: Endera dan – Birgitta Stribe | Den lilla boklådan

  9. Pingback: Miraklet på Speedy Motors – Alexander McCall Smith | Den lilla boklådan