Steve Jobs en biografi – Walter Isaacson


Nu har jag äntligen läst klart biografin om Steve Jobs, det tog sin lilla stund. Det var inte bara det att det var närmare 600 sidor, utan det beror också på att jag inte är en biografimänniska (något som jag kommit på först efter att under ett år ha  läst Kajsa Grytts, Peo Enquists och Morgan Allings biografier).

Det finns mycket bra med boken, den tar upp allt väsentligt från födelse till död, och det utan att haka upp sig på en massa barndomsskildringar, på sidan 100 har redan första Appledatorn byggts. Man får lära sig en massa om hur man tänker på Apple och hur de bär sig åt för att tjäna pengar. Den beskriver väldigt detaljerat om hur viktigt det är för Steve Jobs att alla Apples produkter ska integreras med varandra, till skillnad mot PC- och Android-världen som han kallar för den fragmenterade världen eftersom inget hänger samman.

Bokens stora styrka är att den verkar ge ett riktigt ärligt porträtt av Steve Jobs, han beskrivs inte som en ängel. Visst beskrivs han som ett geni vad det gäller att ta fram de produkter som många människor vill ha – en produkt man tar ur kartongen och så fungerar den – men också som en riktig djävul till chef som snor de anställdas idéer och som blåljuger så att han själv tror på lögnerna. Och lustigt nog beskrivs Bill Gates Microsofts grundare som en ganska hygglig och sympatisk kille.

Det som stör mig är att jag aldrig hittar någon glöd i historien, den där lysande röda tråden som gör att man bara vill läsa mer och mer. Morgan Allings Kriget är över hade den, men här lyser den med sin frånvaro. Allt berättas, korrekt och tidsordning, men det lyfter aldrig. Det känns inte som jag egentligen lärde känna personen Steve, det var mer som om någon som berättade om sin farmor.

Sedan stör det datanörden i mig att man skrivit WYSYWYG istället för WYSIWYG och att man kallar Fortran för ett avancerat programmeringsspråk när jag tror de menade ett högnivåspråk.

Andra som har skrivit om boken:
SvD
UNT
Webbfabriken
Fredrik Öberg
Du är vad du läser
Gunnar.se
Nutopia
Steinberg
IT-tjej
Tony Main
HBL
DN
Macken
Kajak
IDG
Litteraturmagazinet
USA-bloggen
Fröken fräken
Boksyster
Dixikon
I min bokhylla
Om du gillade Steve Jobs biografin kanske du också tycker om:
Livet som mig själv
En dag ska jag ta mig någonannanstans
Kriget är över
Ett annat liv

1 kommentar

Filed under Bokrecension, ebok, Läst 2012, Nutida, Självbiografi

One response to “Steve Jobs en biografi – Walter Isaacson

  1. Pingback: Nedkopplad – Susan Maushart | Den lilla boklådan