Mor gifter sig – Moa Martinson


Vet inte varför jag aldrig har läst den här boken tidigare? Jag har ju bara hört bra om den, och jag har tyckt att det låter som en bok som jag skulle kunna tycka om. Det var det också, en bok jag tyckte om. Delvis för att den berättar om något som är både mycket avlägset och väldigt nära, det handlar om min mormors generation, om ett arbetarbarns uppväxt på sent 1800-tal.

Det avlägsna är i hur fattigt det är, jo det finns fattigdom i dag också, men det är ytterst få som inte har ens ett par skor, eller som har pappersremosor i fönstret för att man inte har råd med gardiner. Eller att man är så fattig att man måste lämna sitt barn ifrån sig, så som Moas mamma var tvungen att göra. Boken är självbiografisk.

Det som är nära är att det är i Sverige, i trakten runt Norrköping som den utspelar sig, och att det är just min mormorsgeneration, det är inte så långt bak i tiden.

Boken handlar om Mia som är i tidig skolålder, och det är hon som berättar om sin vardag. Det handlar om hur hon äntligen ska få bo ihop med sin mamma efter att i alla år skickats runt bland inackorderingshem och släktingar. Hennes mamma har gift sig, men tyvärr med en periodare. Vad som är sympatiskt med boken är att det känns som om det är en sjuåring som berättar, men på samma gång blir det inte barnsligt. Det är ett mycket klarögt barn som berättar, ett barn som genomskådar vuxenvärlden.

Det som inte var lika bra var att jag lånade den elektroniskt som PDF-format. Normalt sett lånar jag bara ePub-format. PDF-format innebär att sidorna i eboken inte anpassar sig efter formatet på eboksläsarens skärm, utan man får hålla på och skrolla fram och tillbaka. Nej, det får allt bli ePub framöver, då slipper man tänka på att det är en ebok man läser.

Andra som har läst boken:
Böcker böcker böcker
Anna Ljungdahl
Tekoppens tankar
Bokhyllan
Om du tyckte om Mor gifter sig så kanske du också tycker om:
Sågverksungen
En dag ska jag ta mig någonannanstans
Kriget är över

3 kommentarer

Filed under Bokrecension, ebok, Läst 2012, Roman, Självbiografi

3 responses to “Mor gifter sig – Moa Martinson

  1. marie433

    Roligt att du gillade den, den finns på min läslista för 2012. Något att se fram emot!

  2. Pingback: Felicia försvann – Felicia Feldt | Den lilla boklådan

  3. Pingback: Siri – Lena Einhorn | Den lilla boklådan