Avig Maria – Mia Skäringer


Återigen är det en idol som har författat boken jag läser, som jag har skrattat åt Mia på radion och i Solsidan. Det är lite Susanne Reuter över henne, det räcker att höra hennes röst för att börja fnissa.

Men boken Avig Maria då? Ja, den är som två tunna böcker i en, den första är klipp från hennes blogg och den andra delen består av ett antal kåserier. Blogginläggen är kloka och bra, men text som är skriven för ett media fungerar sällan i annat media. Så är det i det här fallet, trots kloka och bra texter så tycker jag inte bloggtexterna fungerar i bokform.

Däremot så fungera kåserierna alldeles utmärkt. Om hela boken hade varit fylld med kåserier så hade det varit en kanonbok. Överhuvudtaget tycker jag om Mias texter, de är privata, men inte utelämnande… hur den kombinationen nu går till. Till exempel skriver hon om sin lilla dotter, men utan att jag får någon obehagsklump av att ett barn som är för litet att försvara sig blir utlämnat i bokform. Så sammantaget jag tycker om innehållet i texterna, men gillar inte att läsa bloggtexter i bokform.

Andra som har läst boken:
Fiktiviteter
Rebecka Åhlund
Husnio
Hemma Katten
Bella Linnea

Om man tyckte om den här boken, så gillar man kanske också:
Boken om mig själv
Din heder
Fortfarande Alice

4 kommentarer

Filed under 2000-tal, Bokrecension, ebok, Läst 2011, Självbiografi

4 responses to “Avig Maria – Mia Skäringer

  1. Kul att du gillade min recension av Avig Maria och tack för att du länkade till min blogg. Hoppas att du får en trevlig helg!

  2. Pingback: E-böcker på Stockholms stadsbibliotek | Den lilla boklådan

  3. Pingback: Felicia försvann – Felicia Feldt | Den lilla boklådan

  4. Pingback: Trött, fet och femtio – Täppas Fogelberg | Den lilla boklådan