Snabbläsning – Niklas Johansson


Det här är ett exempel på bok som jag aldrig skulle ha köpt, men som jag nu istället lånat i form av e-bok. I ärlighetens namn skulle jag nog blivit lite besviken om jag hade köpt den för den känns lite tunn.

Till stor del handlar den om vanlig studieteknik, såsom läs igenom innehållsförteckningen först, läs inte mer än fyrtio minuter åt gången. Men de delar jag var mest intresserad av råd om hur man lär sig att snabbläsa var det lite mer tunnsått med. Det handlar till stor del om att försöka låta bli att läsa högt för sig själv i huvudet (det är alltså fler än jag som gör det) och försöka ta in flera ord samtidigt.

Till den positiva sidan av boken hör att han kan argumentera för varför man ska ge sig till att snabbläsa. Så visst är jag övertygad även om jag inte har gjort övningarna ännu. Jag återkommer vid ett senare tillfälle med om jag lyckats lära mig att läsa snabbare.

Andra som har skrivit om boken:
Bibliotikarien
Bokugglan
Sandlådan

3 kommentarer

Filed under Bokrecension, ebok, Fakta, Läst 2011