E-böcker på Stockholms stadsbibliotek


Trots att jag älskar min bookeen så finns det en del saker vad det gäller e-böcker som kunde vara bättre. En av dem är att jag gärna lånar böcker från Stockholms stadsbibliotek och de har en väldigt dålig sökfunktion och presentation av vilka böcker som finns. Kanske är det e-lib som administrerar lånet som har byggt en alldeles för simpel lösning. Det som skulle behövas är ju kategorisökningar, sökningar på nyckelord och då inte bara sådana som dyker upp i titeln.  Om man gillar historiska böcker är det ju sannolikt att man söker på 1800-tal, vad som då händer är att man får bara upp de som har 1800-tal i titeln… inte många alltså.

En annan sak är utbudet, det är ofta jag söker efter böcker som jag har läst om, men de finns inte där. Med böcker av utländska författare kan jag förstå, men det finns en hel del svenska författares böcker som saknas. Nedan finns en lista med de böcker jag har lånat efter en del letande och klurande.

Numera har jag hittat en ganska bra sida för att leta rätt på e-böcker hitta e-boken. Om man hittar en intressant bok på den sidan så kan man sedan se om den finns att låna elektroniskt på ens eget bibliotek och länka sig direkt in till rätt sida på sitt bibliotek. Mycket smidigt. Den enda funktion jag saknar där är att kunna ställa in så att den endast visar de böcker som finns på mitt bibliotek, men med de programmeringskunskaper jag har misstänker jag att det är ogörligt.

Andra saker som stör mig är att jag tror de skannar in böckerna för det blir konstiga avstavningar och ibland saknar ord bokstäver, det står till exempel fera istället för flera.  I den bok jag läser nu Frihet av Jonathan Franzen så är det siffror istället för bokstäver, och jag tror inte det beror på min bookeen.

Följande e-böcker har jag hittills lånat på Stockholms stadsbibliotek:

Mordet på Ragnhildsholme – Mats Ahlstedt
Sökmotoroptimering – Niklas Johansson
En dag ska jag ta mig någonannstans – Karin Thunberg
Avig Maria – Mia Skäringer
Snabbläsning – Niklas Johansson
Frihet – Jonathan Franzen
Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh

Ett annat liv av Per-Olov Enqvist
Stenhimlen av Karin Brunk Holmqvist
Aprilhäxan av Maj-Gull Axelsson
Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar
Fria män av Haldór Laxness
Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn
1Q84 (första och andra boken) Haruki Murakami
Boken om mig själv av Kajsa Grytt
Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist
Kriget är över av Morgan Alling
Vi i villa av Hans Koppel
I natt är du död av Viveca Steen
Askungar av Kristina Ohlsson
Spill av Sigrid Combüchen
Blodläge av Johan Theorin
Turkish delight av Niclas Ericsson
Huvudjägarna av Jo Nesbö

Kommentarer inaktiverade för E-böcker på Stockholms stadsbibliotek

Filed under ebok

Kommentarer inaktiverade.