Fjäril i koppel – Zinat Pirzadeh


Någon har sagt mig att persiska är det mest poetiska språket och när man hör en boktitel som den ovan är det lätt att tro på det. Och titeln är inte det enda som jag tyckte om med boken, efter de första två sidorna så var jag fast. Det enda som var synd var att den tog slut för fort, den hade gärna fått vara ännu tjockare.

Huvudpersonen Shirin är en flicka/ung kvinna i Iran, och historien börjar under shahens tid och slutar under Iran/Irak-kriget. Hon beskriver dels hennes sista natt innan flykten, men i den historien väver hon hela tiden in sina minnen. Minnen som handlar om den dåliga relationen mellan henne och hennes mamma, och den bra med hennes pappa och de underbara relationerna med sin mormor och sin bäste vän Emad.

Det handlar om vad som fjättrar människor, och samtidigt handlar det om det moderna Irans historia sett med kvinnoögon. Jag längtar efter att läsa fler böcker av Zinat.

Andra som har skrivit om den här boken:
Boktokig
Mettes pocketblogg
Bohemian rhapsody
I min bokhylla
Mina boktips
Don Christos
Kristina Simar
DN
Bokdebutant
Bookis
Jennies boklista
Beasbokhylla

Om man gillar denna boken kanske man tycker om:
Den förspillda vakan – Nadeem Aslam
Och var hör du hemma? Anne Tyler

4 kommentarer

Filed under 1900-tal, 2000-tal, Bokrecension, ebok, Läst 2011, Nutida, Roman