Hjärnkoll på vikten – Martin Ingvar


I somras var jag omringad av människor som pratade kost och LCHF, bland annat nämnde de en bok av professor Martin Ingvar som hette Hjärnkoll på… någonting. Så här framåt hösten tänkte jag att det var dags att läsa den och letade fram den på det e-boksbiblioteket. Den jag hittade var Hjärnkoll på vikten, så här i efterhand har det gått upp för mig att den jag hörde talas om hette Hjärnkoll på maten. Nåja, ingen skada skedd, Hjärnkoll på vikten var intressant och Hjärnkoll på maten får jag väl återkomma till senare.

Vad är det här för slags bok då? Tja, det är populärkultur men med en massa referenser till forskningsartiklar. Boken beskriver hur hjärnan reagerar på mat och hur olika den reagerar på olika sorters mat. Att vårt kära gamla belöningssystem i hjärnan går igång på socker, och att en del människors belöningssystem är känsligare än andras för just socker. Martin Ingvar tillhör dock ingen skola, han förespråkar till exempel inte LCHF som sådan, han utgår istället från vad den vetenskapliga litteraturen säger om mat. Hans slutsatser är ungefär att lightprodukter ska man akta sig för, man bör undvika allt för mycket snabba kolhydrater, och man mår bra av att äta en del fett, men det ska helst vara i från fisk, avokado och nötter, för mycket rött kött kan medföra cancer.

Han tar också upp hur sömnbrist och stress kan påverka kroppen, och varför det är bra att röra på sig. Några saker som jag annars tycker att många missar.

Det är en intressant bok, även om den bitvis är tung på kemi/biologi-kunskaperna.

Andra som har skrivit om den här boken:
Maria Helander
Annes blogg
Malins bokblogg 
SvD
DN

3 kommentarer

Filed under Bokrecension, ebok, Fakta, Läst 2011