I natt är du död – Viveca Sten


Min deckarvår fortsätter med ”I natt är du död” som är Viveca Stens tredje eller fjärde bok. Denna bok är verkligen en klassisk deckare, den har poliser med familjeproblem, skilsmässohistorier och otaliga spridda mord som på något märkligt sätt hänger samman med varandra. Vivecas signum är att placera historien delivs i Sandhamn, skärgårdsö utanför Stockholm.

Kanske har jag fått en överdos av deckare, men hur som helst känner jag mig lite less på svenska författare som vill skriva om det vanliga svensson-livet med dess svårigheter i form av skilsmässor, plötslig spädbarnsdöd, depressioner med mera, men som inte vågar göra det om man inte stoppar in det i en säljande deckare. Kan man inte skriva böcker om skilsmässor, depressioner och liknande och låta böckerna handla om just de ämnena? Det borde väl gå att skriva bra litteratur på de ämnena?

Hur som helst, som semesterlitteratur fungerar boken alldeles utmärkt, men språket och historien tilltalar mig inte lika mycket som de två tidigare deckarna:
Askungar – Kristina Ohlsson
Matthandlare Olssons död – Karin Wahlberg

 

 

Historien i grova drag: en ung student hittas hängd i sin studentlägenhet, han har troligen begått självmord fast alla hans anhöriga säger att det är omöjligt. Snart hittas kopplingar till hans uppsats om kustjägarna på Korsö.

Andra som har skrivit om denna bok:
Bims blogg
Bokbrus
Fru E

2 kommentarer

Filed under 2000-tal, Bokrecension, ebok, Läst 2011, Nutida, Roman