Jag är med bookeen


Att läsa en bok på en liten manick, låter det vrickat? Det är det inte. Det är faktiskt ganska behändigt när man håller en teknisk duppeditt som väger under 250gram och som inte har någon belysning (såsom datorer, mobiltelefoner och paddor har) utan har en elektronik som gör att det känns som att läsa på vanligt papper, fast till och med lite bättre.

Den här veckan begåvades jag med en Bookeen Cyrus Orizon och jag har blivit kär! Den är som sagt lätt att hålla, det innebär att man kan läsa tunga böcker i sängen utan att bli trött i armarna. Det går att låna böcker på biblioteket med den utan att behöva fundera på när de ska lämnas tillbaka. Det går att göra anteckningar, lägga in bokmärken och markera textstycken i den.

För den som är synsvag/har en synskada finns det en riktigt bra finnes, man kan ändra textstorleken. Det betyder att man inte missar böcker för att typsnittet är för litet.

Det går givetvis också att hoppa direkt till vissa kapitel, det tillsammans med understryknings-, bokmärkes och noteringsmöjligheterna gör att det är ett utmärkt verktyg för studielitteratur också.

Finns det något jag saknar i Bookeen? Tja, det skulle vara möjligheten att namnge bokmärkena och kunna få upp en lista med bokmärken för att snabbare navigera sig mellan bokmärken. Men det är ett mindre problem.

Kort och gott jag är lyrisk över Bookeen!

— Uppdatering ett par månader senare —
Efter ett par månaders användning, vad tycker jag nu?
Jo, jag är fortfarande lyrisk, det känns som att läsa bok, den enda skillnaden är att min sängkamrat har svårt att förstå att jag läser när det inte längre hörs något tyst prasslande när jag byter sida.

Nya positiva saker som jag hittat är att det går mycket lättare att sitta ute och läsa, sidorna fladdrar inte iväg i blåsten. Det är dessutom enkelt att sitta och äta och läsa samtidigt eftersom man inte behöver bråka med en pocketbok som vill falla igen så fort man släpper boken för att föra gaffeln till munnen.

Några nackdelar? Tja, det skulle väl vara att jag inte har hittat någon sökfunktion så att man enkelt kan söka efter en enskild bok i sitt ”bibliotek”. Alltså kommer jag ihåg att boken heter något med ”Underlandet” hade det ju varit trevligt att bara kunna skriva det och klicka på sök, men något sådant verkar inte finnas.

Andra bra saker är att man kan låna e-böcker på bibliotek och plötsligt kan jag med kort minne som aldrig kommer ihåg att lämna tillbaks böcker i tid låna böcker i parti och minut.

Min bookeen har vid två tillfällen betett sig väldigt märkligt, och inget har hjälpt, utom att sätta den på laddning. Troligen är det så att när batteriet är på väg att ta slut så kan bookeenen börja bete sig underligt. Till exempel envisades den med att visa sidorna upp och ner trots att lägesavkännaren var påslagen. Antagligen ska man göra precis som de skriver, ladda den så fort man får möjlighet till det.

Andra som har skrivit om Bookeen:
Gamereactor
Läsvärt i plattform
SvB
Alla har en bok inom sig
Samtidigt hos Helena
DN 

4 kommentarer

Filed under ebok