Summan av kardemumman – Zac O’Yeah


Summan av kardemummanDen här boken är omöjlig att placera in i något som helst fack och det är troligen författarens avsikt också. Grundhistorien består – som alltid numera – om ett antal personers vars öden flätas samman. Det är Hjärtrud som är medföljande fru till en naiv hjälparbetare som fått arbete någonstans i ett ”-stan”-land. Det är också en svensk uppgiven kvinnlig diplomat och en engelsk vänsterjournalist. Historien är helt vriden, om du har läst boken ”Sofies värld” och fortfarande kommer ihåg sista kapitlet av den så är den ”Summan av kardemumman” likadan som det sista kapitlet.

Egentligen borde jag älska den här boken, det är en helt galen och speedad historia. Första kapitlet tyckte jag faktiskt om den, för alla roliga och skojiga formuleringar, men efter ett kapitel så började jag bli less på de där roliga formuleringarna och historien är lite för vrickad för att få med mig. Hade boken inte varit såpass kort hade jag inte läst klart den.

Andra som har skrivit om den här boken:
Daniels bokblogg
Dast

1 kommentar

Filed under 2000-tal, Bokrecension, Läst 2011, Nutida, Roman

One response to “Summan av kardemumman – Zac O’Yeah

  1. Pingback: Promenad i Absurdistan – Staffan Heimerson | Den lilla boklådan