Andarnas hus – Isabele Allende


En bok som jag har tänkt läsa i en massa år, men det har av olika orsaker inte blivit av… förrän nu! Och den var precis så fantastisk som jag hade föreställt mig. Det är en släktkrönika som utspelar sig i ett ickenamngivet Latinamerikanskt land och historien spänner sig över tiden från de stora jordägarnas tid innan elektriciteten kom och ända till militärkuppens tid.

Historien är fullspäckad av intressanta personer, fattiga lantarbetare som är illegitima söner till den store godsägaren, falska präster, framgångsrika bordellmammor, en raggig och stor byracka till hund, franska ädlingar, presidenter, kvinnliga konstnärer, upptäcksresande och idealistiska fattigläkare. Men huvudpersonerna är släkten Trueba, den despotiske åldermannen och hans älskade barnbarn Alba.

Ja, och så var det ju andarna då, de är ju inte med i titeln för inte. Andarna vandrar runt i huset, en del ser dem vare sig de vill det eller ej och andra önskar att de kunde se dem, men de saknar förmågan. Boken börjar i ett magiskt skimmer, men allt eftersom den moderna världen tränger sig på trycks magin undan mer och mer, men försvinner gör den aldrig.

För mig som älskar släktkrönikor och magisk realism så har det varit rena julafton att läsa boken, den har bara ett fel, den tog slut för snabbt. Nu sitter jag här och saknar gamlingen Trueba, Clara, Alba, Miguel och alla de andra och de kommer aldrig tillbaka…

Andra som har skrivit om boken:

Bokmania

Lyrans noblesser

1 kommentar

Filed under 1800-tal, 1900-tal, Bokrecension, Läst 2011, Roman

One response to “Andarnas hus – Isabele Allende

  1. Pingback: Jag möter dig i Larnaca – Azar Mahloujian | Den lilla boklådan