Låt den rätte komma – John Ajvide Lindqvists


Okej, det är lika bra att jag  börjar med att erkänna att jag inte tycker om vampyrböcker. Hade den här boken inte blivit så omtalad och gjord till film hade jag aldrig läst den.

Men det är en fantastiskt välskriven bok, historien håller hela vägen. Det är bara det här med vampyrer. En kompis tycker inte om tecknad film för att det är liksom inte på riktigt. Jag älskar tecknad film, men förstår vad hon menar, för det är samma känsla som jag får med vampyrböcker, de är lite för overkliga.

Historien kretsar runt den tolvårige Oskar som bor med sin mamma i Blackeberg och han är ett klassiskt mobboffer. Han blir påhoppad ständigt i skolan, han kissar på sig, håller sig för sig själv och endast ibland hemma på gården får vara med andra.

I boken får också ett gäng a-lagare plats och en religös  polis och en pedofil allt utspelar sig under 1981.

Förutom det faktum att den är så välskriven så tycker jag ju om böcker om mobboffer som börjar slå tillbaka, oavsett om de lyckas eller inte. Det är lite ”Fucking Åmål” över hela boken.

Andra som skrivit om boken:

Pocketpocketpocket

Fiktiviteter

Boksnoken

Sandras bokhylla
Kristina Alexanderson
Ett glas juice
I heart books
Schitzo-Cookie

Kommentarer inaktiverade för Låt den rätte komma – John Ajvide Lindqvists

Filed under 1900-tal, Bokrecension, Läst 2011, Roman

Kommentarer inaktiverade.