2011 kommer snart


Vad för böcker väntar runt hörnet?

Ja, en bok är redan påbörjad, det är vampyrboken Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Den har redan blivit film, men jag håller mig till boken än så länge.

Sedan gör jag en mindre jordenrunt-resa med en indier The immortals av Amit Chaudhuri, och en israel En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz, en nicaguransk Den förfördas hemlighet av Gioconda Belli, Storbrittanien med The little stranger av Sarah Waters som jag tror faktiskt jag har påbörjat den en gång tidigare, men den kan väl få ett nytt försök. Likadant är det faktiskt med Herrbjörg Wassmos Flykten från Frank, även den kanske får ett försök till.

Så har jag två deckare att ta mig an över påsken, i Norge är det stort med ”påske-krim”. Man far till hytten och med sig i bagaget har man förutom konjaken också deckare ”påske-krim” som man sitter på hytten och läser. Mina två deckare är Fallande änglars stad av John Berendt och Mari Jungstedt Den inre kretsen, båda handlar om gamla städer, den ena om Venedig och den andra om Visby.

Årets klassiker blir Isabel Allendes Andarnas hus. Jag har trots spanskastudier aldrig läst någon bok av Isabel Allede, dock tänker jag läsa den på svenska för jag tror inte att min spanska räcker till.

En nobelpristagare om året brukar jag försöka ge mig åt,  förra årets nobelpristagare Herta Müller får nog bli oläst ett tag till och så får det nog bli en av Maria Vargas Llosa.

Sedan får vi se vad året ger i övrigt. Just nu letar jag efter någon form av bokcirkel eller läsutmaning för att hitta de där böckerna man annars inte hittar.

Kommentarer inaktiverade för 2011 kommer snart

Filed under Årssammanställning

Kommentarer inaktiverade.