2010 är slut


och vid årets slut brukar man ju sammanfatta det gångna året så det gör jag här.

Favoritböcker under året – jag kan inte välja en:

En halv gul sol av Chimanda Ngozi Adichie

Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier

Shantaram av Gregory David Roberts

Nattfåk av Johan Theorin

Största besvikelserna – för att jag hade hört så mycket bra om dem som jag tyckte att de inte all levde upp till:

Igelkottens elegans av Muriel Barbery

Nu vill jag dig milda sånger sjunga av Linda Olsson

 

Årets vitaminpiller är faktiskt två och den ena är redan omnämnd:

Shantaram av Gregory David Roberts

Den vita tigern av Aravind Adiga

Årets nobelpristagare som egentligen är 2008 års nobelpristagare, men som jag läste först i år:

Öken av Jean Marie Gustave Le Clézio

Årets bästa ”dokumentär”:

I trygghetsnarkomanernas land av David Eberhard

Och till sist hela 2010 års lista:

Nattfåk – Johan Theorin

Hon simmade i havet vid Guanagaspar – Shani Mootoo

En halv gul sol – Chimamanda Ngozi Adichie

Molnfri bombnatt – Vibeke Olsson

Och var hör du hemma? – Anne Tyler

Sågverksungen – Vibeke Olsson

Nattåg till Lissabon – Pascal Mercier

Igelkottens elegans – Muriel Barbery

Jag vill leva! Nina Lugovskaja

Drottningoffret – Hanne-Vibeke Holst

Din heder – Martin Svensson

Den vita tigern – Aravind Adiga

I trygghetsnarkomanernas land – David Eberhard

Om det så skulle kosta mig livet – Margaretha Sturesson

Yacoubians hus – Alaa Al-Aswany

Dödgrävarens dotter – Joyce Carol Oates

Berlinerpopplar – Anne B Ragde

Shantaram – Gregory David Roberts

Öken – Jean-Marie Gustave Le Clézio

Rismodern – Rani Manicka

Nu vill jag sjunga dig milda sånger – Linda Olsson

 

Kommentarer inaktiverade för 2010 är slut

Filed under Årssammanställning

Kommentarer inaktiverade.