Och var hör du hemma? – Anne Tyler


När jag först läste om boken och det stod att det handlade om adoption och kulturkrockar så tog jag för givet att den handlade om hur adopterade barn har det och vilka kulturkrockar de kan råka ut för. Det handlade boken inte alls om!

Det är två adopterade flickor från Korea som är i centrum för berättelsen, men det är kulturkrockarna mellan de vuxna i de båda familjerna som det egentligen handlar om. Barnen är bara ett alibi för att knyta ihop en överhälsomedveten uramerikansk familj, med en nyamerikansk familj med rötterna i Iran.

De första kapitlen kändes extremt tröga, kanske var det översättningen som spökade, översättningen är ganska dålig. Sedan rinner berättelsen på riktigt bra. Det är ingen djup bok, utan en typisk bok att ha i hängmattan och läsa ett par kapitel innan man dåsar till.

Eftersom jag själv tittar på amerikaner utifrån så lever jag mig lätt in i de iranska förvånade utropen i boken. Jag gillade också att de iranska familjemedlemmarna speglades så olika. Visst de kategoriserades men det fanns tio olika fack som de iranska personerna i boken stoppades in i.

Andra som har skrivit om denna boken:

och dagarna går

http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/2010/10/och-var-hor-du-hemma.html

http://bokmoster.blogspot.com/2007/09/och-var-hr-du-hemma.html

http://lyrannobel.blogspot.com/2010/10/och-var-hor-du-hemma.html

2 kommentarer

Filed under 2000-tal, Bokrecension, Läst 2010, Nutida, Roman

2 responses to “Och var hör du hemma? – Anne Tyler

  1. Pingback: Fjäril i koppel – Zinat Pirzadeh | Den lilla boklådan

  2. Pingback: Jag möter dig i Larnaca – Azar Mahloujian | Den lilla boklådan